August 8, 2013 16

En al de rest is parking (2)

By in Gedacht

Beste klojo’s van het stadsbestuur,

Gisteren las ik in de Gazet van Antwerpen dat jullie hebben besloten om de huidige plannen voor de heraanleg van de Kaaien van tafel te vegen. Jullie willen nieuwe plannen. Plannen waarin plaats is voor een parkeerterrein dat dichter bij het centrum ligt. “Een extra centrumparking is essentieel,” zegt Schepen voor Stadsontwikkeling Rob Van de Velde, die vreest dat de Scheldekaaien op basis van de huidige plannen ‘een dooie wandelzone’ wordt, in dit artikel.

Ik schrijf jullie omdat ik ernstige vermoedens heb dat jullie Schepen voor Stadsontwikkeling een vermomde baviaan is. Eerst was er dat geval met die foorapen, en nu dit. Het wordt tijd dat er iemand aan de alarmbel trekt. Misschien begrijp ik het verkeerd, maar een extra centrumparking betekent volgens mij meer verkeer dat in en door het centrum wordt geloodst. En dat willen we net niet.

Dacht ik. Maar misschien ben ik wel de baviaan. Ben ik de baviaan, klojo’s?

Ik woon inmiddels zo’n vijftien jaar in de stad. Pardon: in ’t stad. De stad die ooit de Werf van de Eeuw werd genoemd. Je wil niet weten hoeveel hakken ik heb gebroken en hoeveel fietsbanden ik lek heb gereden op die verrekte werf. Maar ik kloeg niet. Die werf diende om auto’s uit de binnenstad te weren, en auto’s weren vond ik als centrumbewoner een strak plan. Dus ik kloeg niet. Klagen is voor klojo’s.

Dus zeurde ik ook niet toen er vorig jaar een tijdelijke bushalte voor mijn deur werd geplant omdat de Nationalestraat heraangelegd zou worden. Alle bussen die door de Nationalestraat reden, reden nu door de smalle eenrichtingsstraat waarin ik woon, en stopten voor mijn deur. Allemaal. Van voor zonsopgang tot na middernacht, elke tien minuten een bus. De tijdelijke bushalte zou vier maanden blijven staan. Ze stond er langer dan een jaar. Nooit geweten dat een bus zo’n teringherrie kan maken. Jullie wel, klojo’s?

De Nationalestraat is inmiddels klaar en ze trekt op geen hol. Kerels, als Hilde Crevette door de Nationalestraat zou fietsen, zou het mens denken dat ze over één lange ribbelstrook reed. Ik word er nu nóg vaker van mijn sokken gereden dan vroeger. Er is nog altijd geen fietspad, maar er is een oplossing in de maak: er wordt overwogen een fietsverbod af te roepen. Wie verzint zoiets? Ik denk: een baviaan.

Natuurlijk werd er een feest tegenaan gegooid toen de straat klaar was. Dat deed het vorige stadsbestuur ook altijd. Ik herinner me nog een volksfeest op de Leien. Eigenlijk viel er niks te vieren, het resultaat was doffe ellende, maar giet een paar liter bier in de gemiddelde burger en hoppa, elke mislukking wordt een succes. En als die burger op de terugweg zijn nek breekt over slecht aangelegde stoeptegels, dan is het mooi zijn eigen schuld. Slim hoor, klojo’s. Tussen haakjes, worden die Leien eigenlijk ooit nog verder afgemaakt?

Luister klojo’s. Het is mooi geweest met die ego’s en die geldingsdrang. In maart 2010 werd er een definitief Kaaienplan voorgesteld. Dat ding heeft handenvol geld gekost. Ik stel dus voor dat jullie je daar braaf aan houden. Jij ook, baviaan. En hou die binnenstad in godsnaam verkeersvrij. Voor Antwerpen parking wordt en al de rest niet.

Aan het werk, klojo’s. Het is de hoogste tijd.

 

Vriendelijke groet,

De Commentator

16 Responses to “En al de rest is parking (2)”

  1. Dries says:

    Zelden zo gelachen met iemands anders miserie.
    Het bestuur gaat bergaf, nu de fietspaden nog.
    Hang on.

  2. Peter says:

    Zeer sterk pleidooi voor gezond verstand. Eén ding begrijp ik echter niet. Als er tien jaar tijd en vele miljoenen wordt gestoken in de plannen om de ring te sluiten, is het geen probleem om die plannen af te schieten. Gewoon omdat die plannen niet in het kraam passen van bepaalde actiegroepen. Als je eerlijk bent hanteer je hier dezelfde logica. Ander bestuur, andere actiegroepen en dus ook andere standpunten tegenover plannen. Zo te lezen denk ik te mogen besluiten dat je een fervent tegenstander bent geweest van het viaductplan, niet?

    Voor de rest prima artikel. Ook goed gelachen met het niet zo subtiel maar wel erg gesmaakt cynisme. Klojo’s of Bavianen? Ik weet uit ervaring dat het een ondersoort is met een gigantische fixatie op hun eigen navel of op dat wat er net onder zit…

  3. De commentator says:

    Goed punt Peter. Geloof me, ik had mijn ‘brief’ 50 keer zo lang kunnen (en willen) maken, want in dit pleidooi kan je haast onmogelijk rond de onvoorstelbare farce die de Oosterweelverbinding was/is heen en nog tal van andere projecten waar miljoenen in is gepompt en die dan ergens halfweg zijn gestrand, maar goed, dan ben je vertrokken voor een ellenlang debat waarbij vooral veel schuldvragen zullen worden gesteld, terwijl het tijd wordt dat de boel gewoon vooruit gaat. Bovendien wil ik geenszins een politiek standpunt innemen op deze blog, daar zijn andere kanalen voor, me dunkt. Ik hou het liever licht verteerbaar.
    Dank voor de waardering, overigens!

  4. van duin says:

    ben in zuid-afrika ooit uit de wagen gestapt om de camera uit de koffer te halen terwijl er vijf bavianen op en rond de auto zaten. ‘nie ongevarlik vur je lieve levie nie’ bleek achteraf. blij dat ik het vijftien jaar later mag vertalen: bavianen zijn levensgevaarlijk mensen, die moeten worden opgesloten voor het te laat is!

  5. Bram says:

    Hah! Nagel op de kop. Ik zou u spontaan van een huwelijksaanzoek voorzien, maar ik zal me voorlopig inhouden. Een mens moet toch een fenomenaal soortement paljas zijn om te denken dat oneffen, bijna-kassei een goed idee is in een stadscentrum waar (relatief) veel gefietst wordt.

    ‘t stad is niet van iedereen, zeker niet van volk met gezond verstand.

  6. Stephanie says:

    De kaaien vol auto’s?! Meeuwen, doe jullie ding!

  7. Senne says:

    Roepen en tieren is gemakkelijk, maar een oplossing voorstellen blijkbaar niet. Misschien is het tijd om eens met de alternatieven te beginnen, ik denk aan de tram op de kaaien en de parkeergarages omgeving Hangar 26 en de d’Herbouvillekaai, zodat iedereen vlot in’t stad geraakt. Dan kan je pas straten autovrij of -luw maken, niet andersom zoals P. Janssens en zijn bende. Trouwens over hun werk zijt ge blijkbaar ook niet content… Weet ge wel wat ge wilt feitelijk?

  8. Patrick says:

    Beste Commentator

    Het vorige plan moest de juiste mensen en firma’s voeden, aangezien er nu anderen het brood mogen uitdelen, dient er een nieuw plan gecreëerd te worden, zodat de juiste mensen kunnen aanschuiven.

    Wat Marianne voor de Franse revolutie was, Che Guevara voor Zuid- en Midden Amerika moet de Commentator worden voor Antwerpen. Ga de literaire barricades op, laat de huidige stadsdichter kennis maken met de woordenguillotine.

    met vriendelijke groet

    uw Sancho Panza

  9. De commentator says:

    Beste Senne,
    Ik zie niet in waarom ik een oplossing zou moeten bedenken voor een probleem dat er mijn inziens niet is. Dit is wat ik weet: er is een plan, een goedgekeurd plan. Eentje dat door heel veel burgers is bekeken, gewikt en gewogen. Waar veel tijd, geld en energie is in gestoken. Dat plan wordt nu van tafel geveegd (of herbekeken en aangepast, naargelang de berichtgeving in de kranten), hetgeen wéér jaren vertraging, tonnen geld en oeverloos gezever impliceert. Wat wil ik? Dat iedereen stopt met die navelstaarderij en eindelijk eens in gang schiet.

  10. Jean says:

    Hej Commentator,

    Jij neemt de woorden uit onze mond, en dat doe je mooi.
    De wind is zelfs nog niet gaan liggen en alweer een a’penstreek

    http://www.gva.be/regio-antwerpen-stad/deurne/deurne-schrapt-plan-voor-nieuw-centrum.aspx

  11. B to the O says:

    Beste commentator,

    Misschien zijn er toch ook wel mensen die vinden dat het prima is om meer auto’s in de stad te hebben. (winkeliers bv.)

    Al dat gedoe dat er nergens deftig gefietst kan worden altijd.. misschien moet je eens deftig leren fietsen? (met en zonder bakfiets)

    Andere grootsteden (niet dat antwerpen er al een is), Parijs, Londen, Berlijn, New York etc.., hebben toch ook gewoon auto’s in de stad?
    Ik denk dat er eerder wat meer solidair moet worden gedaan op de baan i.p.v. overal aparte wegen en paadjes aan te leggen zodat fietser/auto/tram/bus niet meer in elkaars vaarwater moeten komen.

    Als ik voor elke keer ,dat er een fietser uit eigen stommiteit of uit gevoel van ‘ik fiets dus ik ben koning’ bijna onder mijn voertuig lag, een euro zou krijgen, zou ik alleszinds al minstens 50€ rijker zijn geworden.

    Uiteraard zou ik wel liever meer parken zien in Antwerpen dus voor mijn part mag het oorspronkelijke plan zeker behouden worden, maar altijd dat geklaag en gezaag tegenwoordig… Je hebt je naam alleszinds niet gestolen, commentaarman(vrouw).

    En ook, verhuizen mag ook altijd, ik ben er zeker van dat Bokrijk u met open armen ontvant!

    Cheerio

  12. Lotte says:

    Is het nodig om je bij je aanspreking te verlagen tot “klojo” en “baviaan”? Pijnlijk!
    Aanleg Nationalestraat is een beslissing genomen tijdens de vorige legislatuur/ander bestuur? Dus waarom zo fulmineren en het huidige bestuur met de vinger wijzen?
    Waarom zou het nieuwe stadsbestuur plannen van de voorgangers niet mogen wijzigen indien deze niet stroken met de huidige visie? Zolang er geen gunning werd gedaan van de werken, is alles toch voor herziening vatbaar?
    Jammer voor jou dat je het niet eens bent met je stadsbestuur. Misschien de volgende gemeenteraadsverkiezingen opkomen als kandidaat zodat je zelf een poging kunt doen om op het beleid door te wegen?

    Verbijsterend hoe ver sommigen van de realiteit staan. Élk stadsbestuur moet besparen, élk stadsbestuur snoeit in subsidies, niet elke werkkracht wordt automatisch vervangen -integendeel zelfs. Besturen is knopen doorhakken en er zijn altijd voor- en tegenstanders; voor iedereen goed doen is onmogelijk. Triest hoe men dit in Antwerpen tot “zie wat de N-VA en die rechtse rakkers doen”. Face it, de gouden jaren zijn voorbij. Lokale besturen zitten met een financiële kater die nog jaren zal aanslepen. Benieuwd hoe men deze uitdaging aanpakt!

  13. De commentator says:

    Beste Lotte,
    Ik vind het op mijn beurt verbijsterend hoe sommigen deze laconiek bedoelde blogpost 1) ernstig nemen en 2) interpreteren als een rechtstreekse aanval op de N-VA. Als je ‘m nog een keertje zou lezen, onbevangen en onbevooroordeeld, zal je immers merken dat ik zowel het huidige als het vorige stadsbestuur met de vinger wijs. Maar alle gekheid op een stokje: het was maar om te lachen.
    groet,
    De Commentator

  14. Uitgeruste Rudy says:

    Haha u bent subtiel! maar niet subtiel genoeg …
    Best wél grappig, ik heb best moeten lachen met een stukje. Zag ook net uw laatste commentaar; heb maar even snel een aantal andere artikels gelezen. Het lukt u blijkbaar niet om niet op de man te spelen; uw liefde voor bepaalde politiekers is wel duidelijk, wat ik best ok vind. De eerlijkheid hieromtrent siert u alvast.
    Groeten,

    Rudy a
    /’t lief van Liesbeth Homans

  15. Lotte says:

    Mijn onbevangen en onbevooroordeeld zijn was inderdaad snel verdwenen, toen ik uw stukje las. Het zal aan mijn opvoeding liggen, maar klojo’s en bavianen staan niet in mijn woordenboek. Als ik dit lees denk ik meteen: wat scheelt hier mee? Zelfs als het maar “om te lachen” is. Spitsvondigheid en humor zijn voor mij niet gelijk aan rudeness. Ik ben me ervan bewust dat je ook het vorige bestuur aanhaalt, al een geluk.
    Anyway, duidelijk niet mijn cup of tea maar wel die van jou en menig volger. Dus enjoy!

  16. pe says:

    Ik heb je genomineerd voor de Liebster Blog Award. Je vindt het berichtje op mijn blog.

Leave a Reply